Logo CSBAudit

Articole

Acasă >> Articole >>

Elemente obligatorii privind evidenta contabila dupa infiintarea unui SRL

Elemente obligatorii privind evidenta contabila dupa infiintarea unui SRL

Baza legala : Legea nr.82/1991 cu modificari si completari ulterioare;Legea 571/2003 privind Codul fiscal cu completari si modificari ulterioare In afara obligatiilor  de administrarea juridica a societatii cu raspundere limitata, precum si cele referitoare la relatia cu angajatii, mai exista o serie de reguli contabile, fara de care firma nu poate functiona. declaratia-205-pentru-anul-2011-5250 In conformitate cu prevederile Legi contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare,  o firma trebuie : –  sa organizeze evidenta financiar – contabila, respectiv sa tina la zi registrele contabile obligatorii si sa intocmeasca situatiile financiare anuale; –  contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala, iar contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda nationala, cat si in valuta; –  sa conduca contabilitatea in partida dubla si sa intocmeasca situatii financiare anuale. De asemenea reglementarile in vigoare stabilesc ca persoanele care in exercitiul financiar precedent au inregistrat cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro pot opta pentru un sistem simplificat de contabilitate. Pe de alta parte este necesar sa mai tinem seama si de urmatoarele aspecte:

  • trebuie sa avem in vedere faptul ca orice operatiune economico – financiara efectuata trebuie consemnata in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ;
  • documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz;
  • o societate comerciala are obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege;
  • raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii, in Legea nr. 82/1991 se precizeaza ca aceasta ii revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective;
  • contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania;
  • conform prevederilor Legii nr. 82/1991, raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine. In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora;
  • detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.

In ceea ce priveste organizarea contabilitatii, Legea nr. 82/1991 defineste reguli clare, astfel:

  • contabilitatea imobilizarilor se tine pe categorii si pe fiecare obiect de evidenta;
  • contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric;
  • contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante si obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoana fizica sau juridica;
  • contabilitatea cheltuielilor, respectiv a veniturilor se tine pe feluri de cheltuieli/venituri, dupa natura sau destinatia/sursa lor, dupa caz.