Baza legala: OUG8/2014; OG93/ 2003 privind Codul de Procedura fiscala cu completari si modificari ulterioare Conform noilor prevederi legislative aduse de OUG8/2014, principalele modificari aduse Codului de Procedura Fiscala intrate in vigoare incepand cu 1 martie 2014 sunt urmatoarele:
- La art. 11 alin. (2) se adauga faptul ca informatiile referitoare la impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat pot fi transmise oricarui solicitant, cu acordul scris al contribuabilului in cauza;
- pentru a nu incarca contribuabilii cu costuri suplimentare, certificarea declaratiilor fiscale depuse la organele fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala devine optionala prin abrogarea prevederilor de la art. 83 din Codul de Procedura Fiscala, inclusiv pentru declaratiile rectificative. Certificarea declaratiilor fiscale de catre contribuabili va reprezenta un criteriu de evaluare in analiza de risc fiscal atunci cand se va efectua selectia contribuabililor supusi inspectiei fiscale;
- s-au introdus noi obligatii declarative pentru rezidentii altor state membre, astfel platitorii de venituri supuse impozitului pe venit datorat de nerezidenti vor depune pana in ultima zi a lunii februarie, o declaratie privind veniturile platite fiecarui beneficiar care este rezident al altor state membre ale Uniunii Europene. De asemenea, contribuabilii rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene care obtin venituri din proprietati imobiliare situate in Romania, au obligatia sa depuna o declaratie privind veniturile realizate, pana la data de 25 mai a anului curent, pentru anul precedent;
- prevederile referitoare la prezentarea de inscrisuri prevazute la art. 56 din Codul de Procedura Fiscala s-au modificat in sensul ca ori de cate ori contribuabilul depune la organul fiscal un document semnat de catre o persoana fizica sau juridica care exercita activitati specifice unor profesii reglementate cum ar fi consultanta fiscala, audit financiar, expertiza contabila, evaluare, documentul trebuie sa contina in mod obligatoriu si datele de identificare ale persoanei in cauza;
- in scopul fluidizarii rambursarilor de TVA, s-au introdus prevederi speciale referitoare la rambursarea TVA care se va efectua printr-o procedura aprobata prin Ordin al Ministrului Finantelor Publice. Organul fiscal va decide daca efectueaza inspectia fiscala anterior sau ulterior aprobarii rambursarii, in baza unei analize de risc. Pentru deconturile de TVA cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare pentru care suma solicitata la rambursare este de pana la 45.000 lei, organul fiscal va rambursa taxa cu efectuarea ulterior a inspectiei fiscale. Aceasta procedura nu va fi aplicata in cazul in care contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte de natura infractiunilor si nici in cazul in care organul fiscal, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
- poprirea conturilor bancare pentru stingerea creantelor fiscale nu mai poate fi infiintata inainte de implinirea unui termen de 30 zile de la data comunicarii somatiei;
- pentru a reduce povara cheltuielilor, s-a redus nivelul dobanzii pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale, pe zi de intarziere de la 0,04% la 0,03%. Prin exceptie, nivelul dobanzii pentru obligatiile fiscale esalonate la plata conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2011, pentru care contribuabilul constituie intreaga garantie sub forma scrisorii de garantie bancara si/sau mijloace banesti la o unitate a Trezoreriei Statului, este de 0,02%.