Articole

Principalele particularitati in cazul contabilitatii in partida simpla

Principalele particularitati in cazul contabilitatii in partida simpla

Baza legala: OMFP 1040/2004; Legea 571/2003 privind Codul fiscal cu completari si modificari ulterioare; OMFP 3512/2008; OMFP 2861/2009; OUG 102/2013 Contabilitatea in partida simpla este un sistem contabil simplificat, care se defineste in principal prin urmatoarele particularitati:

  • este o contabilitate bazata pe evidentierea incasarilor si platilor;
  • nu se lucreaza sau opereaza cu conturi contabile;
  • presupune simplitate si volum de munca redus;
  • numarul documentelor si al registrelor contabile utilizate este redus fata de contabilitatea in partida dubla;
  • numarul declaratiilor fiscale obligatorii sa fie depuse este diminuat;
  • nu se intocmesc balante de verificare sau situatii financiare.

CTB partida simpla Actele normative care reglementeaza cadrul legala privind evidenta contabila in partida simpla sunt dupa cum urmeaza:

  • actul normativ principal care reglementeaza organizarea evidentei contabile in partida simpla este OMFP 1040/2004;
  • alaturi de cel mentionat mai sus, precum si de  Legea nr. 571/2003 care reglementeaza cadrul legal al evidentei contabile in partida simpla, sunt si alte acte normative care completeaza reglementarile legale privitoare la contabilitatea in partisa simpla, dupa cum urmeaza:
    • OMFP  nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile;
    • OMFP nr.2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Contribuabilii care au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla sunt:

  • contribuabilii care obtin venituri din activitati independente;
  • contribuabilii care obtin venituri din silvicultura si piscicultura;
  • contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole pentru care nu au fost stabilite norme de venit.

Nu au obligatia, dar au dreptul de a opta pentru evidenta contabila in partida simpla contribuabilii care realizeaza urmatoarele tipuri de venituri:

  • venituri din activitati independente, impuse pe baza de norme de venit;
  • venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
  • venituri din cedarea folosintei bunurilor, cu exceptia veniturilor din arenda – incepand cu  01.01.2014, contribuabilii care obtin venituri din arendarea bunurilor agricole nu mai dispun de optiunea de a organiza contabilitatea in partida simpla, modificare adusa de OUG 102/2013;
  • veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare in scop turistic cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv.

Evidenta contabila in partida simpla se tine in limba romana si in moneda nationala. Documentele utilizate in contabilitatea in partida simpla pot fi grupate in:

  • § documente justificative: documente care stau la baza inregistrarilor in evidenta contabila – de exemplu: factura, factura fiscala, chitanta, dispozitia de plata/incasare, extrasul de cont, borderou de achizitie;
  • § documente contabile care servesc la prelucrarea, centralizarea si inregistrarea in evidenta contabila in partida simpla a operatiunilor consemnate in documentele justificative – cum ar fi: fisa pentru operatiuni diverse si documentul cumulativ;
  • § documente de sinteza cu ajutorul carora se stabileste situatia financiara a contribuabililor, cum ar fi Registrul jurnal de incasari si plati si Registrul inventar.

In Registrul jurnal de incasari si plati se inregistreaza:

  • · operatiunile in numerar;
  • · operatiunile efectuate prin contul curent de la banca;
  • contribuabilii platitori de taxa pe valoarea adaugata vor inregistra sumele incasate sau platite, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.