Articole

Tratament fiscal al cupoanelor de fidelitate (vouchere)

Tratament fiscal al cupoanelor de fidelitate (vouchere)

Baza legala: Legea 571/2003 privind Codul fiscal cu completari si modificari ulterioare; HG44/2004 privind Normele la Codul fiscal cu completari si modificari ulterioare Conform prevederilor legale, in cazul in care se doreste  acordarea de cupoane de reducere in suma fixa clientilor la cumpararea mai multor produse si pentru a-i putea  fideliza, modalitatea de a face acest lucru se poate concretiza in vouchere de discount care confera clientilor dreptul la achizitia gratuita a unui produs (daca cuponul va acoperi integral contravaloarea produselor ce urmeaza a fi achizitionate) sau la o reducere ulterioara de pret (daca cuponul va acoperi doar partial contravaloarea produselor ce urmeaza a fi achizitionate). offer_15269_0_mare Privind reducerile si discounturile acordate pe baza cupoanelor/voucherelor, putem intalni situatii de genul :

  • in momentul in care clientul prezenta la casa cuponul de reducere pentru a achita partial contravaloarea produselor achizitionate, se considera ca reteaua de magazine a acordat o reducere de pret (sau a acordat un bun gratuit in vederea stimularii vanzarilor), iar baza de impozitare a TVA a acestor produse va fi ajustata in mod corespunzator;
  • atunci cand cosul de cumparaturi cuprinde atat bunuri supuse cotei de TVA de 24%, cat si bunuri supuse cotei de TVA de 9%, nici Codul fiscal, nici normele metodologice nu cuprind reglementari privitor la cum se aplica o reducere sau un discount;
  • din moment ce legislatia in domeniul TVA nu prevede expres modalitatea de ajustare a bazei de impozitare in astfel de situatii, ramane la latitudinea persoanei impozabile sa aleaga metoda prin care va reflecta corect reducerea de pret acordata clientilor din punct de vedere al TVA.

In ceea ce priveste existenta dreptului de deducere a TVA de catre reteaua de magazine pentru bunurile livrate cumparatorilor care utilizeaza cupoane de fidelitate, remarcam urmatoarele:

  • acordarea unor reduceri de pret sau acordarea gratuita de bunuri in scopul stimularii vanzarilor nu sunt actiuni de natura a influenta dreptul de deducere a TVA al unei persoane impozabile, daca sunt indeplinite conditiile legale pentru acordarea dreptului de deducere a TVA;
  • in conformitate cu prevederile art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal nu constituie livrare de bunuri in sensul TVA acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin norme;
  • conform  art. 145 alin. (3) din Codul fiscal se precizeaza ca persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. (8) din Codul fiscal, in conditiile legii;
  • in cazul bunurilor achitate doar partial cu cuponul de reducere, acordarea de catre furnizor clientului a unei reduceri de pret la momentul vanzarii nu schimba natura livrarii de bunuri, astfel incat dreptul furnizorului de a deduce TVA aferenta achizitiei bunurilor respectiv nu este afectat.